dinsdag 11 oktober 2016

Waar zijn we gebleven... les van Ann Johnston

Zo dat was even een tijdje stil want er riepen allerlei verplichtingen. Gelukkig kreeg ik een mail van een trouwe lezer die me mistte, dus huphup, in de pen.

Zij merkte ook op dat de blogroll verdwenen was op mijn blog, zelfstandige aktie van Blogger zeker, in elk geval, ik heb gepoogd er weer één neer te zetten. Kon toen gelijk mooi checken wat nog actueel was... ahum... er heeft een aardige verschuiving plaatsgevonden, en velen zijn gestopt.
Is niet mijn bedoeling. Integendeel. Dus daar ben ik weer en pak de draad weer op, terugkijkend op september.

In de afgelopen maand was ik naar de Elzas, voor de exposities van Patchwork Europe,


Hier de expositie van Ann Johnston,  waar ik daarna ook een vierdaagse workshop volgde in het mooie plaatje Le Bonhomme.


Ze is één van mijn verfgoeroe's maar dit keer ging het over ontwerp en reverse applique.


Prachtige ruimte in de 'Salle de fete', licht en ruim en een prettig internationaal gezelschap:


Ann is een bevlogen en toegewijde docente die evengoed veel ruimte gaf om het 'eigen ding' te doen.


Ook konden we haar van alles vragen, dus ook over verven, ik heb haar nog wel wat technische vragen gesteld die ongetwijfeld aan bod komen in de toekomst.
Ondertussen hard gewerkt aan een nieuwe ontwerp die hier nog in de kinderschoenen staat.


Voor mij was het belangrijkste dat ik de beweging die in de handgeverfde stof zit, ook meeneem in het ontwerp wat ik van plan was. En dus werd de bocht van de trap aangepast aan de bocht van de verfkleuren, hoe eenvoudig is het ook eigenlijk:




Wat Ann ons ook vooral meegaf, was 'werk van eigen foto's'. Dan zal het je veel beter lukken om de sfeer op te roepen die je voelde toen je de foto nam. En je hebt nooit copyright issues.

Daarover had ik ook net, samen met Marjolein den Boer, een artikel in Quiltnieuws gepubliceerd waar op facebook veel commentaar op kwam. Alsof het Quiltersgilde de wet op het beeldrecht gemaakt had ;-). Nee lieve mensen. het Quiltersgilde heeft slechts een zorgplicht om te voorkomen dat haar leden illegaal handelen. Voor wie het interessant vind, hier staat het artikel online. En don't kill the messenger maar weet wat je doet als je met een foto of een kunstwerk van een ander aan de slag gaat.



7 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Fijn, om weer een bericht op je blog te zien, mooi ontwerp wat je maakte! En we zullen nu nog meer gaan opletten om geen foto's van internet te halen . Al is dat erg verleidelijk? Wel jammer vond ik dat er daardoor nauwelijks publicaties waren van de tt in Breda .
Alle dingen hebben twee kanten toch?

Els zei

Ahhhhh zeker goed om nog eens extra na te denken ...

(beviel het vilten een beetje ??? ...)
Leuke club die "colourminds" ;-)

Eke zei

Leuke post, met gevarieerde onderwerpen. Was al heel benieuwd wat je deed bij Ann Johnston en zie dat je weer een echt Nienke ontwerp aan het maken bent. Ziet er ondanks de kinderschoenen al heel spannend uit.
En goed om nog even de aandacht te geven aan het copyright verhaal, dat is toch erg belangrijk. Leuk om weer wat van je te zien en succes met het verdere werk aan je trap.

Antje Kiewied zei


Fijn dat je weer online bent. Ik had je verf advies gemist.
Ben benieuwd hoe je nieuwe ontwerp er uit ziet als het klaar is.
Helemaal gelijk met de copyright, ieder zijn eigen ding en eer.

Nienke zei

@Hannie, ja ik begrijp wat je bedoelt, het gros van de quilters bij de ATT zal er ook geen probleem mee hebben als hun werk online gaat. Er zal in de toekomst wel een oplossing voor gevonden worden in de vorm van een 'badge' met een picto die staat voor 'ik ben de eigenaar van dit beeld, het is niet geleend van een ander en ik geef toestemming om deze quilt op het internet te plaatsen op zonder beperkingen'.

els zei

Wat fijn om hier weer wat van je te zien. Wat heb je een prachtige start gemaakt bij Ann Johnston. Greetje en Ik hebben haar en haar man ontmoet in Birmingham vorig jaar. Wat een ongelooflijk aardige dame die zo enthousiast en graag advies geeft. Het moet echt een feest zijn geweest om van haar les te krijgen.
Ook nog bedankt voor het copyright verhaal. Mooie nieuwe achtergrond voor je blog!

Jo Huijsman zei

Fijn dat je weer terug bent in 'blogland' en natuurlijk ondertussen lekker bezig geweest.