vrijdag 29 juli 2016

Vouw en verf vrijdag 4 - Kathedraalvouw


Geregeld zoek ik naar boeken met vouwtechnieken. Ook al is de sky de limit, het helpt enorm als je even op weg geholpen wordt met wat basisvouwen. In dat kader is dit boekje, 'Afknooptechniek met batikverven' uit 1973 een aanrader! Het staat vol met schematische tekeningen (die ik hier niet kan plaatsen ivm. copyright) en hoewel de uitkomsten wat gedateerd aandoen, zijn de principes dat natuurlijk niet!


Deze vouw staat in dit boekje als de kruispuntvouw (pag 68) maar ik vind het meer een kathedraalvouw dus ik hernoem die bij deze maar even. Het begint met een vierkant, waarbij de schuine kanten naar binnen zijn gevouwen. 


Met de flappen die zo ontstaan kun je weer harmonicavouwen:


En als je dat aan beide kanten gedaan hebt, ontstaat dit:


Vanaf hier laat ik het boek los en ga met het restant verder vouwen. Nog een keertje dubbelklappen, leidt dan tot dit plaatje 


Op drie verschillende manieren het pakketje gemaakt:


In de pot met ijsklontjes en verf, na een nachtje wachten:


En dan zijn dit de eindresultaten:



Vooral deze ben ik helemaal verliefd op. Nu nog weer terug zien te halen, welke van de drie dit was, ik geloof de rechter van de drie op de foto. Maar bovendien, verf valt telkens weer anders neer, dus laat ik ook maar niet proberen dit te herhalen.


Deze lap zal ik eens gaan bewerken voor de miniatuurquilt tt in april 2017 van het Quiltersgilde, daar is het thema immers 'sterren'. Ben ik een keer lekker op tijd ;-)

3 opmerkingen:

Gus en Juul zei

Ik blijf me verbazen wat voor prachtige resultaten je kunt bereiken met vouwen, verven en ijsblokjes. Mijn complimenten weer! Het gaat nu alleen wel hogere orgami worden;-)

Janny de Roo zei

Prachtig resultaat !!

TruusBakker zei

Bedankt met alle tips, en het boekje wat je hier in jouw blog hebt staan heb ik gisteren ontvangen en ben er blij mee. Ik ben heel benieuwd wat de vrijdag gaat brengen. Ik ben gewend om in het wilde weg te verven zonder bepaalde patronen en vind dit een hele uitdaging. Heb nu al heel wat proeflappen gevouwen en geverfd, en nog niet helemaal tevreden met mijn eindresultaten. In de tweede lekbak eronder vang ik het verfwater op met restjes stof, en deze bijvangst is heel verrassend en mooi.