zondag 19 augustus 2012

Suikersiroop als ´resist´

Mijn nieuwste experiment voor het ´And then wer set it on fire´ blog: suikersiroop als wax gebruiken:


Op het Fireblog is deze maand Lisa Kerpoe de ´gastvrouw´. Zij is bekend van haar ´kitchen-resists´, ipv. wax gebruikt zij allerlei keukenmiddelen zoals bijv. havermoutpap die als ´resist´ dienen, om de opgebrachte verf (even of langdurig) tegen te houden waardoor je dessins krijgt.

Net nieuw (eind van de maand beschikbaar) is ook een boek van haar hand, Visual Texture on Fabric, Create Stunning Art Cloth with Water-based Resists.


Het thema van de maand augustus, is werken met Suikersiroop. Nou kon ik zo gauw niks bedenken wat ik in een winkel kon kopen ;-), dus zelf gemaakt, 1 deel water, 1 deel suiker, 20 minuten op het vuur laten pruttelen, en dan een nacht in de koelkast. Wordt wat stroperig, waarna je het op de stof aan kunt brengen. Het complete verhaal tref je op het Fireblog: http://andthenwesetitonfire.blogspot.nl/2012/08/sugar-syrup-and-thickened-procion-dye.html, daar ook de verslagen van de andere groepsleden over hun ervaringen met suikersiroop. En de tutorial van Lisa Kerpoe natuurlijk!

Ik had er niet zoveel vertrouwen in, maar ben erg blij met het resultaat. En zoooooveeel makkelijker uit te spoelen dan (soja of nog erger, gewone) wax!!



Nu ligt er een lap met pannekoeken stroop te drogen ;-), wordt vervolgd.

I tried the sugar syrup experiment as presented this month on the Fireblog, loved the results and especially knowing that it is so easy to remove this resist as it is pure sugar....!!!

9 opmerkingen:

Ineke zei

Het moet niet gekker worden maar een heel mooi resultaat. Wat heb jij hard gewerkt met de warmte.

Margeeth zei

Ik ben wel benieuwd hoe de pannenkoekenstroop lap wordt, of eigenlijk of je de vlekken die de donkerbruine stroop maakt er wel uit krijgt.
Sojawas daar ben ik mee gestopt, reuze leuk om te doen hoor, maar mijn lappen blijven stinken.

Liesbeth Wessels zei

De moeite van het proberen waard. Stroop is zo zelf goed te maken. gaan we uit proberen. groeten van liesbeth

Hannie de Beer zei

Dit is wel een heel bijzondere en leuke techniek! Kun je ondertussen nog snoepen van de stroop? Het resultaat is prachtig!

els zei

Wat een prachtige lap is het geworden Nienke. Volgens mij mag die ook wel een poosje aan de muur, zodat je er dagelijks van kunt genieten. Be
n erg benieuwd naar je andere experimenten.

Suus zei

Hij is inderdaad erg mooi geworden.

marjolijn zei

Wat een prachtige lap! Zeker iets om te onthouden.
gr. Marjolijn

christina zei

heb ik net in birmingham cold wax gekocht. Woog een kilo. Dus dat heb ik geweten met al dat reizen. Dus ben ik erg blij met jouw suikerblog. Ben benieuwd naar het resultaat.

mia zei

Heb je denk ik in een ruimte gedaan waar de wespjes geen toegang hebben, wel heel mooi geworden, gr.mia