donderdag 26 augustus 2010

And the winner is...


In mijn zoektocht naar het ultieme rood, kreeg ik hulp van Sandra, die genereus haar mooiste rode kleurrecepten met ons wilde delen! Zo leerde ik ook weer dat het belangrijk is om de juiste concentratie verf te vermelden dus hierbij!

Ik maak een verfvloeistofconcentratie van 10 gram Procion verf op 100 ml. water, voor alle kleuren.
Hier een overzicht van alle tinten die ik geprobeerd heb waaronder ook die van Sandra. Als je er op klikt, opent zich wel een groot venster en kun je aan mijn gekrabbel de exacte verhoudingen zien. Je ziet duidelijk dat je voor goed rood, dubbele hoeveelheden nodig hebt, 40 ml. verfvloeistof ipv. 20 ml. voor een fat-quarter.

De volgende vier combinaties heb ik tot favoriet uitgeroepen:

  • Diep rozerood: 20 ml. robijn plus 20 ml. rode jaspis

  • Diep oranje(klaproos)rood: 40 ml. Rode Jaspis

  • Diep oranjerood nog een tintje donkerder: 40 ml. Rode Jaspis plus 1 ml. Onyx

  • Echt diep roodrood: 20 ml. Toermalijn plus 20 ml. Barnsteen



Deze vier kleuren mogen wat mij betreft allemaal de titel ´Rood´ dragen, afhankelijk van het doel. Maar er kan er maar 1 de mooiste zijn, en dan kom ik toch uit op nummer vier, 20 ml. Toermalijn plus 20 ml. Barnsteen.

De foto is niet helemaal waarheidsgetrouw, de kleuren zijn in het echt veel mooier maar ja, we moeten het doen met de middelen die we hebben! Als het een zonnige dag is, doe ik nog een nieuwe poging.

5 opmerkingen:

Sandra zei

Goed rood allemaal! Wat ben jij lekker systematisch. Na een tijdje systematisch zijn doe ik het nu allemaal een beetje op gevoel. Heerlijk om dan zo'n post te lezen.

christina zei

ontzettend mooi rood!

Anoniem zei

Mooi rood is nooit lelijk maar dit is echt heel mooi rood!
marrie-jette.

Anneke van Diggelen zei

Heel mooi rood, goed gelukt hoor!!!
Hopelijk krijg ik vandaag mijn verf bestelling binnen, ik kan niet wachten om te beginnen (ha,ha).
Bij jou kan ik terug kijken hoe ik te werk moet gaan. Jij omschrijf het zo duidelijk allemaal!!!

Groetjes Anneke

christina zei

je ziet, ik ben ik oude blogs aan het snuffelen. Ik moet mooi helder rood hebben. En ga het nu maar proberen he.

Nogmaals natuurlijk enorm bedankt voor jouw geweldige naslagwerk. Daar heeft een mens nog eens wat aan.