zaterdag 26 juni 2010

Verfplanten uit eigen tuin


Nu we verhuisd zijn en behoorlijk wat meters grond om ons huis hebben, is er ook ruimte om eens wat verfplanten zelf te gaan kweken, nou ja zelf, ik heb wel eens gekleurde vingers maar groen zit er nooit tussen...

Hier staan de eerste kwekelingen, meekrap en zwarte stokroos. Hier (klik hier) vind je overigens een lijst met plantnamen waar je in principe mee kan verven. Je bent er niet alleen met het plantje, er komen ook allerlei chemicaliën bij om de wol vóór te beitsen (om de wolvezel open te stellen, zoals zout bij katoen) en ná te beitsen (om de kleur te fixeren. Kortom een heel proces, waar ik later nog wel eens op terug kom. Als je weet hoe dol ik ben op kleur, begrijp je ook dat ik mijn eerste experiment nou niet bepaald geslaagd vond ;-):




Maar dit boek van India Flint, die ook een heel leuk blog heeft (klik hier)vond ik zo inspirerend dat ik het nog niet opgeef, er komt ook zeker een eucalyptus plant in de tuin waar ze zulke prachtige afdrukken mee maakt.

Ook heb ik een paar maanden geleden voor het eerst (100% wol)garen geverfd met cochenille (een luis die verpulverd rode tinten verf) en blauwhout en roodhout, een tropische houtsoort die kleurpigment bevat wat je gedroogd in een pan bijna kokend water een uur laat pruttelen (in een pantykousje) waarna de wol er zo uit komt (bovenaan zie je een lapje meegeverfde bourette-zijde):



De eerste drie zijn roodhout, de middelste drie cochenille en de rechterdrie blauwhout. De verschillende tinten zijn bepaald door de verschillende voor- en nabehandelingen. Kortom, de eerste stapjes zijn gezet.

Geen opmerkingen: